پهباد

قوانین پرواز با پهباد

قوانين کوادکوپتر در ايران چيست؟

این مقاله به بررسی قوانین و حقوق فعلی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و کوادکوپتر در ایران می‌پردازد. امروزه استفاده از مالتی‌روتورها در ایران بسیار رایج شده است و افراد استفاده‌های مختلفی از این گجت‌های پرنده دارند. اما حضور هواپیماهای بدون سرنشین غیر نظامی، باعث شده قوانین زیادی در استفاده از این پهپادها مطرح شود که در ادامه بخشی از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

از مکان‌هایی که پرواز کوادکوپتر در محدوده آن ممنوع است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرودگاه و محل‌های پروازی به علت تداخل با پرواز هواپیماهای سرنشین دار
  • بیمارستان ها، مدارس و اماکن آموزشی، آسایشگاه‌ها، مساجد و زیارتگاه‌ها به علت اختلال در فعالیت و ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت‌های دیگر
  • نزدیک مکان‌ها و ایستگاه‌های نظامی و اماکن عکسبرداری ممنوع همانند پادگان‌ها، سدها، سفارتخانه‌ها، خطوط انتقال نفت و گاز، مراکز امنیتی و انتظامی، ایستگاه‌های پلیس و … تنها در صورتی این امکان فراهم خواهد بود که اماکن مذکور در تصویر مشهود و واضح نباشند.
  • محدوده انواع نیروگاه‌ها بخصوص نیروگاه هسته‌ای
  • آثار باستانی محافظت شده به دلیل احتمال ایجاد صدمه و تخریب آثار باستانی
  • سکوها و سایت‌های پدافند و نوار مرزی کشور تا فاصله 500 متر؛ به دلیل امکان اشتباه گرفتن به عنوان تهدید و شلیک
  • محل تجمع انسان‌ها، بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، تونل‌ها، پمپ بنزین و امکان قابل اشتعال و همچنین اماکنی مانند پارک‌ها که تجمع انسان‌ها وجود دارد

نور، دما و شرایط جوی مناسب پرواز

شرایطی که برای پرواز کوادکوپتر مناسب است، شامل نور، دما و شرایط جوی است. پرواز این دستگاه‌ها تنها در طول روز و در زمانهای خاص ممکن است. به طور کلی، از نیم ساعت پس از طلوع آفتاب تا نیم ساعت قبل از غروب خورشید، و در صورتی که هیچ شرایط نامساعدی مانند رعد و برق، تندباد، گردباد و طوفان وجود نداشته باشد، پرواز کوادکوپتر ممکن است.

از قوانین دیگر استفاده از کوادروتورها

  • هواپیماهای بدون سرنشین را در مکان‌های شلوغ و پر جمعیت پرواز ندهید.
  • هنگام پرواز پهپاد به مناطق و حریم خصوصی افراد وارد نشوید.
  • هلی‌شات ها را در نزدیکی فرودگاه و یا مناطقی که هواپیماها در حال پرواز هستند، پرواز ندهید.
  • توریست‌ها و گردشگرها حتما قبل از اقدام به پرواز مجوز لازم را کسب نمایند؛ در غیر این صورت حبس یا دیپورت از کشور را در پی خواهد داشت. پس برای فعالیت‌های تبلیغاتی و فیلمبرداری با کوادکوپتر باید از نهادهای مربوطه مجوز اخذ کنید.

اگر قصد وارد کردن هواپیماهای بدون سرنشین به ایران را داشتید، برای جلوگیری از بروز مشکل در گمرک حتما شرایط و ضوابط را بررسی نمایید. این شرایط روز به روز درحال تغییر و بروزرسانی هستند.

ثبت، آموزش و اخذ مجوز پرواز با هلی شات

سامانه‌ای امن تحت وب در کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با نظارت مستقیم مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و شورای امنیت کشور و زیر نظر نهادهای مرتبط هوایی، انتظامی و امنیتی و سازمان هواپیمایی کشوری در ایران فعال است. در این سامانه، وسایل هلی شات بر اساس رده بندی آیین نامه فوق ثبت و شماره‌گذاری می‌شوند و سند مالکیت برای هر وسیله با پلاک مشخص صادر می‌شود. همچنین، اقلام تعریف شده در گمرک ثبت و رهگیری می‌شوند و با رعایت مقررات، در فروشگاه‌های مجاز به مشتریان مجاز عرضه می‌شوند.

خلبانان هلی شات پس از تکمیل آموزش‌ها و گذراندن دوره مقررات هوایی، توسط رئیس کارگروه پهپاد یا نماینده او رده‌بندی شده و در سامانه ثبت می‌شوند. اطلاعات خلبانان از طریق مراجع ذیصلاح قابل استعلام و صحه‌گذاری می‌باشد.

در صورتی که ورود به حریم‌های هوایی لازم باشد، با مرکز مراقبت پرواز، نیروی پدافند و مالک منطقه هماهنگی صورت خواهد گرفت. این هماهنگی در روزهای قبل از تصویربرداری گروه انجام می‌شود تا مشکلی در اجرای عملیات به وجود نیاید.

مشخصات و شرایط پرواز پهپاد با کاربرد غیر تجاری

  • پهپاد باید با دید مستقیم خلبان و بدون کمک هیچ سامانه مصنوعی (مانند خلبان خودکار) قابل پرواز باشد.
  • خلبان باید بدون هیچ ابزار کمکی اعم از دوربین، ردیاب، فرستنده تصویر و بدون اعتماد به فرد دیگری کوادکوپتر را هدایت کند.
  • رادیو کنترل پهباد تاییدیه مخابرات رادیویی را از یک نهاد استانداردسازی و نظارتی مرتبط داخلی یا خارجی معتبر داشته باشد و در فاصله مجاز و ایمن پرواز نماید.
  • باید فقط در مصارف غیر تجاری و غیر انتفاعی به کار گرفته شود.
  • ارتفاع پرواز کمتر از 120 متر از سطح زمین باشد.

مصادیق کاربری های غیر تجاری و غیر انتفاعی به شرح زیر است:

پروازهای مختلف بر اساس اهداف متفاوتی می‌توانند داشته باشند:

1. پروازهای تفریحی و سرگرمی، برای لذت بردن از تجربه پرواز.
2. پروازهای آموزشی و ارتقاء مهارت، به منظور بهبود مهارت‌های پروازی یا شرکت در مسابقات.
3. پروازهای عکاسی و فیلم‌برداری به منظور بهبود مهارت‌های عکاسی و فیلم‌برداری.
4. پروازهای آموزشی برای یادگیری قابلیت‌های زیرسیستم‌ها و تجهیزات جانبی.
5. پروازهای تحقیق و پژوهش بدون هدف درآمدزایی، برای انجام تحقیقات بدون کارفرما.
6. پروازهای به منظور حفظ محیط زیست، بدون هدف درآمدزایی.
7. پروازهای امداد و نجات بدون هدف درآمدزایی، به منظور ارائه کمک به افراد نیازمند.

مصادیق کابری های تجاری و انتفاعی کوادکوپتر به شرح زیر است:

به منظور استفاده از خدمات هوایی متنوع، شامل اموری نظیر آموزش، ارائه خدمات تجاری، پژوهش و اکتشافات، مسابقات پروازی، و فعالیت‌های دیگر، برای انجام هر یک از این فعالیت‌ها نیاز به رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه یا رفع ابهامات خود هستید، می‌توانید با تماس با تیم فنی و کارشناسان ما در مجموعه آی‌پهباد، به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا کنید. از طریق مشورت با کارشناسان ما، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر گونه فعالیت هوایی شما به روش صحیح و با رعایت اصول ایمنی و قوانین مربوطه انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *